sobota 4. mája 2013

Vek (nie)je len číslo.

Mám trocha potrebu vám zasa  zvestovať posolstvo. Mohla by som vám rozprávať o feminisme a rôznych iných diskrimináciách. No ja si vyberiem tú vekovú, ktorá mi je vlastne najbližšie. Na jednu stranu nemám rada tieto témy, ale jednoducho to inak nejde.

Vždy som si myslela, že kým vám nieje aspoň 16, tak na vás budú pozerať ako na decko a v obchodoch ako na zlodeja. Samozrejme to záleží na princípe. Keď som raz bola s mamou v obchode (nepamätám sa aký to bol, pretože som mala asi 8), sa mama cítila dosť nepríjemne z pohľadu predavačky. Len preto, že ona robí v nejakom módnom obchode, sa musí na ostatných pozerať ako na socky. A čo ona vlastne je? Je šťastná, že môže pracovať za 20 na deň, aby mohla rodičom polku odovzdať.

Large

Keď chodím s kamarátkami do obchodu a náhodou ideme rovno zo školy a máme na chrbtoch batohy, sme zlodeji. Jasné, každý je potencionálny zlodej a predavači si musia dávať pozor (napríklad keď dve 12 ročné baby raz dávno pokradli veci v hodnote 1000 korún). Z toho vyplýva, že ak ste dieťa, tak ste zlodej. Nedajbože ak máte školský batoh. Ľudia by sa mohli naučiť byť trocha povrchnejší (samozrejme ako kto), ale ak má niekto na sebe polovinu vecí z daného obchodu, má pekné vlasy a nechty, tak určite všetko pokradne. Ale keď tam príde partička chlapov v teplákoch je to v poriadku.

A teraz príklad zo života. Bola som s mamou v Tescu a zastavili sme sa v F&F pozrieť kozmetiku. Musím sa priznať, že som sa na to trocha vrhla, bola som natešená- chápte zľavy a tak. Áno som zľavofil, ale o to tu teraz nejde. Po zaplatení ku mne prišiel sekuriťák (starý dedko, čo stráži pokladne) a varví nech mu ukážem kabelku. Nuž dobre teda. Tak som mu ukázala kabelku (trocha sa podivil keď tak videl zrkadlovku) , mala som tam normálne veci (okrem tej zrkadlovky) a taštičku z Claire´s. Mimo iné aj taštičku s kúpenými vecami. Keď zistil, že som nevinná zaželal mi pekný deň a ja som išla. Chápete tú logiku, že idem zaplatiť a on si myslí, že som čosi ukradla.

Large

Nie je to len v nakupovaní, ako iste viete. Ale tam sa to dosť silno prejavuje. Kedysi bolo 80 eur strašne veľa, teraz je to rarita. Vlastne môžte byť radi, ak si čosi kúpite za túto čiastku. Ja som za posledné nákupy (možno nie úplne posledné) dala 50 eur. No ak si 16 ročné dievča kúpi veci celkom za 80 eur (pričom si kúpila dokopy asi 6 vecí) je odrazu márnivá a neváži si peňazí. Ale ľudia, my už ozaj nežijeme v dobe keď si napríklad knihu kúpite čo ja viem za 50 korún. A čo ak to dievča chodí na brigádu a našetrila si na ten nákup ? Navyše milujem hlášky ako "keď ja som mala 16, tak ..." Láskavo si hľaďte svojich peňazí. A čo je vlastne teraz primerané veku a nepodlieha trendom. Uvedomte sa. 

Large

Minule som videla tuším kdesi v Eurovee tri dievčatá, mohli mať tak 10 rokov. Na sebe mali džínsy, tenisky a také tie detské tielka s výstrihom. Sedeli v kaviarni a pili kávu či čo to bolo. Neskôr som ich stretla v Tally Weijl. Ako si prezerajú nejaký top, vypchatý (prirodzene). Bože. Ako sa jedna moja 10 ročná kamarátka vymaľuje a odfotí na facebook ani nehovorím. Tak mi teraz vravte, že čo je primerané veku.


Len pre zaujímavosť, koľko si myslíte, že mám rokov? Chcem vedieť váš tip. 

6 komentárov :

  1. to som teda nepochopila s tým sbskárom :D ja sa s týmto moc nestretávam,ale ty máš teda príhod dosť
    ja ti tipujem asi 15 :D vôbec neviem :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. noo tak to je zaujímavé s tými predavačkami, nemyslím si, že predavačky si myslia , že ostatní sú socky len preto že majú takú prácu :) ja napríklad mám teraz dve roboty a moja druhá robota je práve v obchode, robím tam piatky a soboty a skôr mne sa stáva, že sa ku mne ľudia chovajú ako k slúžke a nejakej socke :D
    a inak ten sbskar to je zaujímavé, mne sa to tiež dávnejšie stalo v jednom obchode pri pokladni, mala som na ruke náramky a prišiel ku mne, či sú to moje náramky alebo som si ich navliekla v obchode a tak odchádzam, skoro som odpadla...ale inak ja si myslím, že koľko krát dnešné kočky dievčatá čo sú mladšie odo mňa vyzerajú skôr staršie , často sa mi to stáva :) ale inak súhlasím, že každý by sa mal starať sám o seba a nekomenovať ostatných do ktorých mu nič nie je :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Samozrejme nie všetky. Ide hlavne o uhol pohľadu a človeka na ktorého natrafíš. Keby som ťa stretla v obchode tak sa s tebou odfotím :D. Mne vždy strašne krivdia, keď si myslia, že som niečo ukradla. Naposledy mi bolo do plaču :D. Ďakujem za reakciu :)

      Odstrániť
    2. Súhlasím, asi ide aj o človeka ako takého - ja som taká naivka, že nechcem veriť a myslieť si, že by mi ktokoľvek kradol pred očami :D jeeej to by bolo milé! :D len ja večne lietam hore dole a chodím v starých džínoch do roboty, lebo sa nabehám a tak, takže by som asi nevyzerala moc reprezentatívne :D

      Odstrániť
  3. skvelý článok. myslím, že píšeš úplnú pravdu, i keď mne sa ešte nič podobné nestalo. ale to k tomu poslednému odstavcu. neustále sa zastavujem nad podobnými dievčatami, ktoré si myslia, že budú strašne "kúl" keď si dajú špirálu, vypchajú tričká, pridajú k tomu strašne luxusne vysoké topánky, na ktorých mimochodom ani nevedia chodiť. a na fotkách špúlia pery natreté leskom! fajn,. každý sme nejaký, ale keby to vydeli ich rodičia (čo ak náhodou vidia a dovolia im to vážne nechápem a radšej ani chápať nechcem). teraz to bude znieť ako keby som mala 30 rokov a zažila už všetko možné, ale fakt nechápem kde tento svet speje. keď som mala desať tak moja jediná starosť bola, čo obliecť barbíne a nie maľovať sa..a fotiť sa na facebook. dokonca ešte ani teraz sa nemaľujem, neviem, ale myslím si, že to nepotrebujem. ktovie.
    o pár rokov sa možno budem na seba pozerať, že ako som mohla chodiť po svete takto. no neriešim to.
    -a k tvojmu veku. vôbec neviem, koľko ti mám tipnúť, lebo nechcem ťa naopak uraziť, ak by sa mi náhodou podarilo pridať ti strašne veľa :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. mě už je o dost více a musím říct že tento pocit jsem jako náctiletá neměla :-)

    OdpovedaťOdstrániť

♥ Ďakujem za váš komentár ♥